Personvernkommisjonen: Forbrukeres personvern er ute av kontroll
Forbud mot atferdsbasert markedsføring
Kommisjonen flertall anbefaler at det skal utredes et generelt forbud mot atferdsbasert markedsføring. Bakgrunnen er blant annet at store deler av det digitale annonsesystemet er ute av kontroll.
Kommisjonens mindretall mener at så lenge atferdsbasert markedsføring gjøres forsvarlig, vil et generelt forbud være uforholdsmessig. Kommisjonen var likevel enig i at atferdsbasert reklame mot barn skulle gjennomføres i samsvar med Digital Services Act.
Det haster for de yngste
For å ivareta personvernet for de yngste i samfunnet anbefaler kommisjonen at regjeringen arbeider for et faktisk forbud mot atferdsbasert markedsføring rettet mot barn. Kommisjonen understreker at barn og unge er en sårbar gruppe med særlig behov for beskyttelse.
Samtidig har digitaliseringen i skolen skjedd på bekostning av barns personvern slår kommisjonen fast. Kommisjonen mener at nasjonale myndigheter bør bli med på forhandling av avtaler med teknologigigantene, slik at dette ikke faller på kommunene alene, eller i verste fall den enkelte lærer.
Hvilken rolle de store teknologiselskapene skal ha i norsk skole krever også en større debatt. Der det ikke finnes tilfredsstillende løsninger mener kommisjonen at norske myndigheter må investere i å utvikle løsninger.
Offentlig sektor må bruke sin innkjøpskraft
Kommisjonen fremhever at offentlig sektor må gå foran for å fremme personvernet. Det offentlige må respektere innbyggernes personvern i sine prosesser, men også bruke sin innkjøpsmakt for å fremme personvernet. Blant annet ved å kjøpe personvernvennlige produkter og tjenester.
Politiet skal holdes i ørene
I justissektoren benyttes i dag inngripende metoder som tilsidesetter personvernet. Personvernkommisjonen etterlyser interesseavveininger både på systemnivå og i hver enkelt sak som i større grad vektlegger og hensyntar personvernet.
Hensynet til kriminalitetsbekjempelse må også vike, dersom personvernkrenkelsen er tilstrekkelig alvorlig, skriver kommisjonen i sin rapport.
Korstoget mot teknogiantene fortsetter
Irland, som hjem for de fleste teknogiantene, har blitt omtalt som en flaskehals ved håndhevelse av personvernreglene. Kommisjonen anbefaler at Norge arbeider for at tilsynsmyndigheter på europeisk nivå opprettes, for å kunne håndheve regelverket overfor de store plattformeierne som Meta (Facebook) og Alphabet (Google).
Økte ressurser Datatilsynet og andre
For å klare disse og over 130 andre forslag for å etablere en nasjonal personvernpolitikk, anbefaler Personvernkommisjonen at Datatilsynet og andre organer tilføres flere ressurser.
Formålet er ikke bare økt håndheving, men også mer veiledning.
Relaterte artikler
Bli med på årets mest interessante konferanse om personvern!
I mars 2024 inviterer vi igjen til Europas kanskje mest spennende personvernkonferanse, i hjertet av de sveitsiske alper!
Les merDatatilsynet seiret over Meta i tingretten
Oslo tingretts avgjørelse til fordel for Datatilsynet i saken mot Meta er en kraftig advarsel til alle som jobber med...
Les merDatatilsynet friskmelder Google Analytics
Etter den siste tidens endringer av regelverket for overføring av data til USA kan man bruke Google Analytics igjen.
Les mer
Hvordan kan vi hjelpe deg?
Trenger du juridisk hjelp? Ring oss eller send en e-post for en helt uforpliktende prat.