Fem tips ved tilsyn fra Arbeidstilsynet
Hjem / Artikler / Arbeidsrett / Fem tips ved tilsyn fra Arbeidstilsynet

Fem tips ved tilsyn fra Arbeidstilsynet

Arbeidstilsynet har ansvaret for å sikre at virksomheter oppfyller kravene i arbeidsmiljøregelverket. Dette gjør de gjennom meldte tilsyn, uanmeldte tilsyn og dokumenttilsyn. Her har vi samlet våre viktigste råd for hvordan virksomheter kan og bør forberede seg på et tilsyn.
Publisert: 28.03.25

Når Arbeidstilsynet gjennomfører et tilsyn og finner brudd på regelverket, kan de reagere på ulike måter. Reaksjonen avhenger av hvor alvorlig bruddet er og om det utgjør en akutt fare for arbeidstakerne. De kan for eksempel gi pålegg om retting eller til og med stanse arbeidet helt eller delvis.

Selv om en virksomhet retter seg etter påleggene, kan Arbeidstilsynet fortsatt gi overtredelsesgebyrer for de samme forholdene. For å unngå slike reaksjoner er det viktig å være forberedt og samarbeide godt under tilsynet.

Bulls faggruppe for arbeidsliv bistår jevnlig virksomheter både med å forberede seg på tilsyn og i pågående tilsynssaker. Her er våre beste tips:

1. Ha orden i sysakene

Ikke undervurder verdien av gode rutiner og internkontroll. Mange bedrifter opplever tilsyn før eller siden. Tilsyn kan blant annet oppstå basert på Arbeidstilsynets generelle risikovurderinger av næringer eller bransjer, basert på spesifikke temaer eller konkrete tips de har mottatt. Vår erfaring er at det lønner seg, både på kort og lang sikt, å ha skriftlige rutiner både for hvem som skal være til stede ved tilsyn og å ha aktuell dokumentasjon lett tilgjengelig.

2. Se på Arbeidstilsynet som en samarbeidspartner

Når virksomheten får varsel om tilsyn, svar raskt og etabler en god dialog med saksbehandleren fra start.

Arbeidstilsynet har et viktig samfunnsoppdrag og skal følge opp at arbeidstakere har det trygt på jobb. Se på tilsynet som en mulighet til å finne gode løsninger for de ansatte sammen med Arbeidstilsynet. Vær åpen for veiledning, og rett opp eventuelle feil.

3. Spør heller en gang for mye, enn en gang for lite

Er noe uklart, spør! Vær proaktiv og avklar misforståelser. Det er viktig at Arbeidstilsynet har fullstendige og korrekte opplysninger for å kunne gjøre sin vurdering. Vår erfaring er at det er lettere å få en god prosess og riktige vurderinger dersom virksomheten gjør faktumavklaringer tidlig.

Det samme gjelder eventuelle rettslige avklaringer eller argumentasjon. Også dette bør fremsettes så tidlig som mulig i prosessen. Veien er tyngre der det er behov for å klage på et vedtak som bygger på feil eller ufullstendig informasjon.

4. Respekter fristene

Hvis dere trenger mer tid, be skriftlig om utsatt frist. Gjør dette i god tid og begrunn hvorfor dere trenger utsettelsen.

5. Involver riktige personer til riktig tidspunkt

Ved meldte tilsyn informerer Arbeidstilsynet om hvem som skal være til stede. Dette vil minimum være arbeidsgiver og verneombud, men tilsynet kan også involvere ansatte enkeltvis eller i gruppe.

Hvis dere ønsker advokatbistand i en tilsynssak, ta kontakt tidlig. Det er enklere å starte riktig, enn å måtte korrigere kurs senere.

Kontakt vår faggruppe for arbeidsliv hvis du har spørsmål eller ønsker nærmere rådgivning knyttet til tilsyn.


Relaterte artikler

Hvordan kan vi hjelpe deg?

Trenger du juridisk hjelp? Ring oss eller send en e-post for en helt uforpliktende prat.