Falske opphørssalg: en villedende taktikk som kan bli dyr!
Alminnelige lovkrav til alle typer salg
Markedsføring av opphørssalg må følge de nye regler for markedsføring av salg. Reglene kom i fjor, og gjelder både for salg i nettbutikker og i fysiske butikker. Formålet med reglene er å ha tydelige krav til salg, så forbrukere ikke blir lurt.
Generelle lovkrav til alle typer salg er som følger:
- Bruk førpris: all markedsføring av salg må baseres på en førpris, som er den laveste prisen varen har vært tilbudt til i løpet av de siste 30 dagene før salget. Det er ikke nødvendig at varen faktisk har blitt solgt til denne prisen, så lenge det har vært mulig å kjøpe den.
- Inkluder priser fra lojalitetsklubber: Hvis varen har vært tilbudt til en lavere pris i en lojalitetsklubb åpen for alle, må denne prisen også regnes med som førpris.
- Angi riktig førpris i annonser: Når du markedsfører varer på salg, må førprisen klart og tydelig oppgis. For eksempel, hvis en genser markedsføres til 1.000 kroner og tidligere laveste pris var 1.500 kroner, skal førprisen oppgis som "før kr. 1.500, nå kr. 1.000".
- Ta hensyn til rabattkoder: Rabattkoder gitt av influensere eller andre kilder må tas med i betraktningen når førpris bestemmes.
- Progressive rabatter: Her kan den opprinnelige førprisen angis gjennom hele salgsperioden ved progressive rabatter. For eksempel, "før kr. 1.500, nå 10 % rabatt", og deretter justering etter første ukes rabatt, "før kr. 1.500, nå 20 % rabatt".
- Hva som omfattes av salg er vidt: "Salg" betyr å sette ned prisen på en vare i forhold til førprisen. Dette inkluderer sesongsalg, kampanjer som "Black Friday", samt ordinære rabatter og opphørssalg.
Opphørssalg som ikke opphører og falske opphørssalg
Det er ingen konkrete regler eller frister for hvor lenge en salgskampanje kan vare. De nye reglene for salg som kom i fjor regulerer ikke det. Men etter reglene må det minst være 30 dagers pause mellom to salgskampanjer for samme vare.
Et langvarig salg kan likevel være ulovlig etter markedsføringsloven. Loven forbyr «villedende» markedsføring. Det betyr i praksis at markedsføring som ikke er korrekt, eller som gir inntrykk av noe som ikke er helt riktig, er ulovlig.
Salg som varer over lang tid, kan risikere å bli «villendene» og ulovlige. Hvis for eksempel en vare har vært på salg i flere måneder, kan salgsprisen til slutt anses som den nye. I praksis gjør det at det som markedsføres som et salg blir en prisjustering, og ikke et salg. Slik markedsføring fremstår som «villendene» og kan være ulovlig.
Forbrukertilsynet anbefaler å begrense salgskampanjer til to til tre uker. Hvis kampanjen varer lenger enn det, mener tilsynet at perioden som førprisen gjelder for, bør være lengre enn 30 dager. Anbefalingen fra tilsynet følger ikke uttrykkelig av regelverket, og om den er korrekt må prøves i praksis. Det kan nemlig være gode grunner for å ha et salg som varer lengre enn noen uker. Salg på en vare som skal selges ut fordi lageret tømmes, bør for eksempel aksepteres frem til varen faktisk er utsolgt.
Det samme gjelder for opphørssalg, som kan ta noe tid å fullføre. Salget må imidlertid være reelt. Dersom butikken ikke legges ned, eller avviklingen tar lengre tid enn forventet, bør markedsføringen av opphørssalget avbrytes eller justeres. Ifølge markedsføringsloven er det nemlig strengt forbudt å reklamere for at en butikk skal avvikles eller flyttes dersom dette ikke stemmer.
En skobutikk ble i 2018 ilagt et overtredelsesgebyr på 100.000 kroner av Forbrukertilsynet for brudd på forbudet. Butikken hadde annonsert opphørssalg i over ett år uten å bli lagt ned. Leiekontrakten til butikken var sagt opp fordi lokalet skulle rives, og butikken skulle derfor avvikles. Da rivningen ble imidlertid utsatt, og butikken fortsatte derfor driften i lokalet og markedsføringen av opphørssalget i over ett år. Forbrukertilsynet mente markedsføringen som ulovlig og at butikken skulle ha stanset opphørssalget da avviklingen ble utsatt. Skobutikken påklaget vedtaket, men Markedsrådet opprettholdt tilsynets avgjørelse og konkluderte med at markedsføringen av opphørssalget var villedende og ulovlig.
Ulovlig opphørssalg kan få høye bøter
Markedsføring av opphørssalg som ikke er reelle eller varer vel lenge kan føre til strenge sanksjoner fra Forbrukertilsynet. Tilsynet kan ilegge overtredelsesgebyr og tvangsmulkt. Overtredelsesgebyret må betales umiddelbart, mens tvangsmulkten påløper først hvis loven brytes igjen.
I fjor kom det nye regler for nivået på overtredelsesgebyrene, som nå kan bli svært høye. Øvre grense for overtredelsesgebyr er det høyeste av enten 4 % av årlig omsetning, eller 25.000.000 kroner. Før det lå overtredelsesgebyrene på mellom 100.000 og 1.500.000 kroner. Tvangsmulkt var vanligvis på 1 million kroner, men kunne gå opp til 4 millioner kroner.
Med de nye nivåene for overtredelsesgebyr vil tilsynet gi høye bøter, enn for eksempel overtredelsesgebyret skobutikken i eksemplet fikk. Da GDPR innførte lignende sanksjonsbestemmelser for brudd på personvern, økte bøtene markant. Ulovlig markedsføring av opphørssalg kan derfor bli kostbart.
Har du spørsmål til salgskampanjer? Ta kontakt med Cathrine Grundtvig eller en av oss i teamet for Immaterialrett og markedsføringsrett
Relaterte artikler
4 fallgruver ved bruk av AI i markedsføring som kan resultere i brudd på markedsføringsloven
Jobber du med markedsføring og kommunikasjon, og lurer på hva er som er lov og ikke når du bruker AI? Her kan du lese...
Les merGledelige nyheter fra The Legal 500 for 2024
I årets utgave av The Legal 500 anbefales 28 av Bulls advokater, som er ny bestenotering for Bull. Bulls fagområder b...
Les merDon't steal my thunder!
Du eier deg selv og din personlighet. Og du har rett til å stanse andre i å bruke bilder av deg, eller etterligne hel...
Les mer
Hvordan kan vi hjelpe deg?
Trenger du juridisk hjelp? Ring oss eller send en e-post for en helt uforpliktende prat.