Cathrine Grundtvig bistår i spørsmål om immaterialrett, markedsføringsrett og generell kontraktsrett. Hun bistår typisk klienter i bransjer som varehandel, dagligvare, teknologi, finans, forskning, mote og media.
Markedsføringsrett er et av Cathrines spesialfelt. Hun vurderer om markedsføringskampanjer er i tråd med loven – både overfor forbrukere og i forholdet til konkurrenter. Hun bistår også ved tvister med konkurrenter eller offentlige myndigheter om markedsføring og har ført flere saker for Markedsrådet.
I tillegg yter Cathrine konkret og strategisk rådgivning knyttet til sikring av eller inngrep i opphavsrett, varemerker m.m. Hun har også omfattende erfaring med utarbeidelse og forhandling av avtaler innen områder som lisensiering, produksjon, drift og service, forskning og utvikling, samarbeid, oppdrag, tjenesteyting, overføring av immaterielle rettigheter m.m.
Cathrine er medlem av Advokatforeningens lovutvalg for immaterial- og markedsrett. Hun holder jevnlig foredrag for kunder, andre advokater og jurister og har flere ganger holdt den årlige oppdateringen i markedsrett på Juristenes Utdanningssenters kurs i Media- og markedsrett.
Rangeringer og utmerkelser
Cathrine er anbefalt i The Legal 500 i kategorien "Intellectual Property". Hun har også flere ganger blitt omtalt under TMT, som «Other key lawyers» and «IP specialist». I tillegg er hun rangert som en av Norges ledende advokater innen varehandel i Finansavisens årlige advokatundersøkelse.
Fornøyde klienter sier blant annet til Legal 500:
"Cathrine Grundtvig stands out as one of Norway’s most seasoned and esteemed attorneys within marketing law." (2024)
Utdanning
1999 | Cand.jur., Universitetet i Oslo |
Arbeidserfaring
2022 | Senioradvokat, Bull |
2022 | Legal Counsel/Advokat, Coalition for Epidemic Preparedness Innovations (CEPI) |
2010–2022 | Senioradvokat, Advokatfirmaet Ræder AS |
2001–2010 | Advokatfullmektig og fast advokat, Advokatfirmaet Wiersholm AS |
1999–2001 | Advokatfullmektig, Advokatfirmaet Thune & Co AS |
Artikler skrevet av Cathrine
Lettere – men også dyrere – å registrere varemerker i Norge
1. mars trer flere endringer i varemerkeloven i kraft. Formålet med endringene er å harmonisere reglene vi har i Norg...
Les merSkyhøye bøter ved ulovlig markedsføring
EU vil modernisere norsk markedsrett, blant annet ved skyhøye bøter. Men hvordan påvirker dette norsk markedsføringsr...
Les mer4 fallgruver ved bruk av AI i markedsføring som kan resultere i brudd på markedsføringsloven
Jobber du med markedsføring og kommunikasjon, og lurer på hva er som er lov og ikke når du bruker AI? Her kan du lese...
Les mer